Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Ten przełomowy pojazd został zaprojektowany od podstaw jako pierwszy model z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero). BZ4X wprowadza na rynek BEV możliwości terenowe prawdziwego SUV-a. Jego premiera to element strategii Toyoty dochodzenia do neutralności klimatycznej przy pomocy różnych technologii napędowych.
Jakość i możliwości bZ4X opierają się na 25-letnim doświadczeniu Toyoty w produkcji zelektryfikowanych samochodów. Nie jest to adaptacja już istniejącego modelu, lecz pojazd, który zaprojektowano zupełnie od początku. Jest to pierwszy model z linii bZ, który oparto na przeznaczonej specjalnie dla BEV platformie e-TNGA. W platformie tej baterie zostały zamontowane płasko jako integralna część podłogi. W ten sposób uzyskano bardzo sztywną i odporną konstrukcję o nisko położonym środku ciężkości. Ma to istotny wpływ na pewność prowadzenia i dynamikę jazdy. Modułowa architektura e-TNGA pozwala łatwo dostosowywać platformę do różnych wielkości samochodów o różnych typach nadwozia.
Nowa elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Toyota bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej i tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wiodące w swojej klasie możliwości terenowe to efekt zastosowania systemu AWD z trybem X-MODE. Zapewnia on bezpieczną, stabilną jazdę w błocie i śniegu.
Toyota bZ4X
Bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh składa się z 96 ogniw chłodzonych cieczą. Ogniw nieustannie monitorowanych pod kątem nieprawidłowości i zużycia. Pewność Toyoty co do jakości baterii trakcyjnej znajduje odzwierciedlenie w gwarancji fabrycznej na 8 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Program Extended Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 miliona kilometrów pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.

Zasięg samochodu w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km dla odmiany FWD i 470 km dla wersji AWD. Podłączenie do szybkiej ładowarki pozwala naładować baterię do 80% w 30 minut, przy przeciętnej temperaturze powietrza. Początkowo samochód będzie dostępny z ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW. Od końca 2022 roku w samochodach Toyota będzie montowała ładowarki 11 kW, które zapewnią szybsze ładowanie.
Beyond Zero: Nowa linia elektrycznych aut Toyoty
Wraz z Toyotą bZ4X debiutuje linia Beyond Zero, która ilustruje, w jaki sposób bateryjne samochody elektryczne (BEV) powinny oferować znacznie więcej niż bezemisyjność i sposób na osiągnięcie neutralności węglowej. Toyota widzi w autach typu BEV kluczowy sposób na lepszy transport dla wszystkich. Stawia na swobodę poruszania się, bezpieczeństwo i radość z jazdy.
W nazwie modelu litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości). Za znakiem X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.
Nowa linia Beyond Zero wzmacnia wiodącą pozycję Toyoty jako producenta ekologicznych samochodów. W 1997 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła na rynek niskoemisyjny samochód hybrydowy – model Prius i postawiła sobie za cel osiągnięcie w przyszłości całkowitej bezemisyjności. Od tego czasu firma stale udoskonala swoją technologię hybrydową oraz pozostałe nisko- i bezemisyjne zelektryfikowane napędy, dążąc do wyeliminowania emisji dwutlenku węgla wielotorowo poprzez dostosowywanie oferty do warunków panujących na poszczególnych rynkach. Dlatego firma rozwija i produkuje szeroką gamę samochodów hybrydowych nieładowanych z sieci, hybrydy plug-in, a także bezemisyjne auta elektryczne na baterie i na wodór.
Beyond Zero to filozofia całkowicie skoncentrowana na człowieku. Oparto na niej nowe produkty i usługi Toyoty. Zwiększą one przyjemność z jazdy, poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą budować lepiej funkcjonujące społeczeństwa na całym świecie. Na ideę Beyond Zero składają się cztery podstawowe wartości.